Kesälukemista – Buddhan aivot-käytännön neurotiedettä onnellisuuteen, rakkauteen ja viisauteen

“Tässä kirjassa käydään lävitse miten aivokemiaa muuttamalla lisäät elämään onnellisuutta rakkautta ja viisautta.”

Kirjassa perehdytään psykologia, neurologian ja meditatiivisten menetelmien yhdistelmään etsiessä vastauksia kahteen kysymykseen:

  • Millainen aivojen sähkökemiallinen tila muodostaa perustan onnellisuuteen, rakkauden ja viisauden mielentiloille?
  • Miten voit oman mielesi avulla herättää tällaisia myönteisiä aivojen tiloja ja voimistaa niitä.

Tuloksena on käyttöopas omia aivoja varten” Kirjailija Richard on neurologi ja Rick on neuropsykologi. Kirja sisältää tietoa joita he ovat hankkineet kolmikymmenvuotisen lääkäriuransa aikana. He ovat perustaneet myös neurotieteen ja meditatiivisen viisauden opiston: Wellspring institute of Neuroscience and Contemplative Wisdom. ​www.wisebrain.org​ sivulta löytyy lukuisia artikkeleita ja esitelmiä aiheesta.

Itselle tämä kirja syvensi tietoisuutta siitä miksi mindfulness ja meditaatio ovat tärkeimpiä lähtökohtia elämän parantamiseen.

Kirjassa avataan käsitystä ihmisten mielentiloista kuten stressistä, hajamielisyydestä, pahasta olosta, ihmissuhdeongelmista, ahdistuksesta, surusta ja vihasta. Kirjan pääfokus kuitenkin on hyvinvoinnissa – psyykkisessä kasvussa ja henkisessä harjoituksessa. Ihmismieltä on tutkittu useiden tuhansien vuosien ajan. Tässä kirjassa sovelletaan aivoihin kirjailijoiden itse parhaiten tuntemaansa kontemplatiivista perinnettä eli buddhalaisuutta, tämän avulla he saavat selville onnellisuuteen, rakkauteen ja viisauteen johtavat hermoradat.

Kirja kertoi todella täsmällisesti tieteen ja buddhalaisen näkemyksen aivojen toiminnasta ja tunteiden ja käytösmallien vaikutuksesta elämään. Itselle tämä kirja syvensi tietoisuutta siitä miksi mindfulness ja meditaatio ovat tärkeimpiä lähtökohtia elämän parantamiseen. Kirja teki myös henkisen aivoleikkauksen ja selitti selkeällä tavalla mitkä aivon osat vaikuttavat mihinkin. Suosittelen kirjaa kaikille jotka haluavat saada tieteellistä tietoa mindfullnesin hyödyistä ja siitä mitä oikeasti aivoissa tapahtuu negatiivisten ja positiivisten tilanteiden/kokemusten takia. Itselle tämä kirja oli lähtölaukaus sille, että tulen tekemään meditaatiota säännöllisesti ja tarkistan oma ruokavalion niin että se tukee aivokemiaa. Kirja sisälsi myös hyviä harjoitteita.

Suosittelen lukemaan!

Elisa Nissinen

Valikko